GT86

HISTORIE SPORTOVNÍCH VOZŮ TOYOTA (ČÁST 7)

Pro obdivovatele sportovních vozů a pravověrné fanoušky značky Toyota byl příchod modelu GT86 v roce 2011 vítanou úlevou. Jelikož nemohli již několik let uspokojit své touhy kvůli ochuzení modelové řady o vozy MR2, Celica a Supra, čistokrevný původ modelu GT86 byl přesně tím, na co tak dlouho čekali.

Návrat k nefalšované radosti z jízdy

Tým zapálených návrhářů a konstruktérů se společným cílem nabídnout nefalšovanou radost za volantem vyvinul model GT86, jenž posunul požitek z řízení klasického sportovního vozu na novou úroveň. Předobrazem přitom byly někdejší sportovní ikony značky Toyota, jako např. 2000GT a AE86. Toyota GT86 stavěla na osvědčených atributech někdejších sportovních vozů, tedy uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol; dvoulitrový motor s protiběžnými písty a půvabné křivky pak přenesly to nejlepší z historie řidičsky zaměřených modelů Toyota do moderní doby.

Toyota GT86 s vysokootáčkovým zážehovým motorem posunutým dozadu, pohonem kol zadní nápravy, nízkým těžištěm a lehkou karoserií nabídla zájemcům skvělé jízdní chování a přímo elektrizující reakce – tedy přesně to, co konstruktéři přislíbili.

Třešničkou na designérském dortu je například ikonické označení 86 na volantu GT86, přičemž dokonce i průměr koncovek výfuku činí přesně 86 mm s poukazem na čtvercovou konfiguraci motoru (86 x 86 mm) a vývojové označení 86.

Podobně jako řada ikonických předchůdců značky Toyota si i model GT86 získal ohromné uznání po celém světě za nespoutaný požitek z jízdy a návrat k jednoduché, cenově dostupné radosti za volantem. Díky své robustní dynamice se Toyota GT86 těšila z úspěchů v mnoha typech motoristických soutěží po celém světě. Za zmínku stojí zejména to, že v roce 2015 se začal nabízet rallyový speciál GT86 CS-R3 coby cenově dostupná vstupenka do světa soutěžního rallye, včetně světového rallyového šampionátu (WRC).

Budoucnost sportovních vozů Toyota

Přibližně v době uvedení modelu GT86 představil Akio Toyoda, prezident automobilky Toyota, svoji vizi bezprostřední budoucnosti firmy: ‘Pokračujeme ve výrobě stále lepších automobilů’ a ‘Pokud to nepřináší radost za volantem, není to správný automobil.’

Takže zohledníme-li staronový záměr celé automobilky a evidentní výsledek tohoto mentálního postoje se zaměřením na řidiče v podobě Toyoty GT86, jak by mohla vypadat budoucnost vozů navazujících na bohaté tradice automobilky Toyota?

CESTA NEKONČÍ